Kia ora Aotearoa - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Milou en Doreth - WaarBenJij.nu Kia ora Aotearoa - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Milou en Doreth - WaarBenJij.nu

Kia ora Aotearoa

Blijf op de hoogte en volg Milou en Doreth

01 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Kia ora Aotearoa

De afgelopen maand waren wij in Nieuw Zeeland. Wat een prachtig land! Drie januari vlogen we van Sydney naar Auckland. In een maand hebben we bijna al het moois gezien wat Nieuw Zeeland te bieden heeft. Alles hebben we met de bus gereisd. Al in Australië hebben we tickets voor de kiwi experience geboekt. Deze organisatie rijdt met bussen door heel Nieuw Zeeland.

De eerste dagen hebben we doorgebracht in Auckland en Paihia waar we dolfijnen hebben gezien vanaf een boot. Verder was hier een mooi strand met allemaal kleine eilandjes. We konden hier niet echt heel erg goed van genieten want het weer was niet goed. Veel wind, koud en regen. Het weer hier is net zoals herfst of lente in Nederland. Niet super warm dus. Inmiddels hebben we al wat meer warme kleding in onze rugzak zoals een extra broek en een extra trui. Deze dragen we hier best vaak.

Na Auckland zijn we verder naar het zuiden gegaan. Naar Hot water beach. Hier was niet super veel te beleven maar in de avond gingen we naar het strand om kuilen te graven in het zand. Er zit daar namelijk een scheur in de aardkorst waardoor er snel warm water in de kuilen komt. Soms was dat water zelfs kokend heet waardoor er op sommige plaatsen mensen er eieren in kookten.

We blijven op de meeste plaatsen maar één of twee dagen waardoor we in relatief korte tijd heel veel zien. In de bus ontmoeten we best veel mensen want het merendeel reis je in de zelfde samenstelling. Je kan wel beslissen om ergens een dag langer te blijven maar dan neem je een andere bus naar het volgende plaatsje. Dat hebben we niet veel gedaan want we bleven graag bij ons groepje.

Verder zijn we in Waitomo geweest waar we in grotten hebben getubet (in rubber banden mee drijven door de stoming van het water), van watervallen zijn afgespongen en glimwormen hebben gezien. Na Waitomo naar Rotorua waar we een traditionele Maori avond hebben gehad waar de haka (de traditionele krijgersdans die je nu ook veel bij rugby ziet) werd gedemonstreerd en we kregen een maaltijd die was bereid in een ondergrondse oven, een hangi.

Daarna naar Taupo waar we de Tongariro crossing hebben gedaan. Dat was een lange wandeling in het Tongariro nationaal park dan beklim je onderandere mount Tongariro. Het was een tocht van ongeveer negentien kilometer maar door die bergen kan je er wel tien uur over doen. Wij liepen het in ongeveer zeven en een half uur waardoor we de eerste bus weer terug naar de stad konden nemen.

Na Taupo zijn we naar River Valley geweest. We sliepen in een hostel twintig kilometer van de bewoonde wereld. Hier was dan ook geen mobiele ontvangst (bepaald geen uitzondering voor Nieuw Zeeland). De natuur is hier echt prachtig. Veel bergen en heuvels met schapen in deze regio. Veel scènes van The Lord Of The Rings zijn in deze omgeving geschoten. Na River Valley doorgereisd naar Wellington de hoofdstad van Nieuw Zeeland. We hebben daar onderandere een museum bezocht. De dag erna hebben we doorgebracht op het stad strand want we hadden eindelijk een dagje zon. Die avond vroeg gaan slapen want de volgende dag werden we opgehaald om naar de veerboot te gaan. We gaan namelijk naar het zuider eiland. De veerboot duurde ongeveer drie uur en we kwamen aan in picton waarna we meteen doorreden naar Kaiteriteri.

Van Kaiteriteri gingen we door naar Westport. Na het eten reed de buschauffeur ons naar het strand en hebben we een kampvuur gemaakt en s'mores gegeten.

Tijdens de busrit stopt de buschauffeur regelmatig voor foto stops en wandelingen. Nieuw Zeeland heeft een heel gevarieerd landschap waardoor je steeds weer andere natuur ziet. Zo hebben we tijdens wandelingen zeehonden, pancake rocks, bossen, watervallen, strand en duinen gezien.

In Franz Josef hadden we een hostel met hottub waar we heerlijk wat uurtjes hebben doorgebracht. Milou heeft een dagtocht gedaan op de fox gletsjer. Het was een wandeling met spike schoenen om mee over het ijs te kunnen lopen, op de gletsjers. Doreth is met een helikopter een halfuur de franz josef gletsjer opgeweest.

Queenstown staat bekend als party place dus hier zijn we een paar avondjes uit gegaan. Hier hebben we ook een wandeling de berg op gemaakt voor mooi uitzicht en zijn naar Milford sound (een fjord) geweest voor een prachtige boottocht langs watervallen. Het regent hier vaak, maar wij hadden gelukkig prachtig weer.
's Avonds hebben we een hamburger gekocht bij een restaurant dat bekend staat om de goede en grote hamburgers. Het was inderdaad een heerlijke burger! Echt een aanrader voor iedereen die ooit in Queenstown komt.

Via Wanaka zijn we doorgereisd naar Christchurch. Doordat hier een paar jaar geleden een aardbeving is geweest, is hier nu niet zo veel te beleven.
In Kaikoura heeft Doreth met dolfijnen gezwommen en hebben we helaas afscheid moeten nemen van Gesche, Carola en Sophie. Met hen hebben we drie weken gereisd en een hele leuke tijd mee beleefd!

Op 3 februari vliegen we terug naar Sydney. Daar hebben we een campervan gehuurd waarmee we naar Melbourne reizen en de Great Ocean Road gaan rijden.

Liefs uit het prachtige Nieuw Zeeland

• 01 Februari 2014 - 09:40

Papa/ Hans:

Hallo Meiden,
    Leuk om weer een uitgebreid verslag te krijgen met in 1 mail een opsomming van jullie belevenissen in NZ.
    We hadden natuurlijk de afgelopen tijd al geregeld het een en ander langs allerlei kanalen vernomen, maar om alles nog eens samengevat in 1 bericht te lezen is ook weer leuk.
    Door jullie verhalen en de schitterende foto's die hier en daar voorbij kwamen ben ik echt met het NZ-virus besmet geraakt, IK MOET DAT ZELF OOIT OOK EEENS ZELF GAAN AANSCHOUWEN.
    Ik kan me helemaal voorstellen dat je geen keus zou kunnen maken welke foto je nou als vergroting aan de muur zou willen hebben hangen, ze dringen allemaal stuk voor stuk om voorrang.
    Nog even en dan gaan jullie aan het "camper-avontuur" beginnen.
    Enjoy your time, Liefs, Papa/ Hans

• 01 Februari 2014 - 11:31

Kees Ruwaard:

Nou meiden dat is wel een enorm programma wat jullie afwerken. Maar hier kun je jaren aan terugdenken. Geniet ervan, Ome Kees

• 01 Februari 2014 - 15:55

Marieke De Vogel:

Nou het klinkt allemaal heel aantrekkelijk. Om jalours op te zijn.
    Nu nog jullie Australie avontuur. Het gaat nu wel erg hard. Nog een dikke maand genieten!!!!! voordat jullie weer terug keren naar ons kikkerlandje. Veel plezier,
    Groeten ,Marieke

• 01 Februari 2014 - 16:29

Anneke Vink:

Hallo meiden, ik ga nu langzamerhand toch wel jaloers worden hoor......wat een mooie ervaringen nemen jullie de rest van jullie leven mee. Fijn dat jullie zo genieten.

• 01 Februari 2014 - 17:58

Marijke:

Wauw wat een avontuur beleven jullie meiden! Ik begin nu wel echt een beetje jaloers te worden, haha.
    Ik hoop dat jullie de komende twee dagen nog lekker in Nieuw Zeeland kunnen genieten en alvast een goede reis naar Sydney!
    Liefs,
    Marijke

• 01 Februari 2014 - 19:56

Erik:

Wow. Wat een wereldreis en wat een boel belevenissen. Ik ben echt jaloers op Doreth: zwemmen met dolfijnen. Geweldig. En al zoveel gezien en veel mensen ontmoet. Nog geen heimwee naar huis ? Groetjes van Erik

• 04 Februari 2014 - 17:57

Corrie:

Lieve meisjes
    Wat leuk om alles weer te lezen en geweldig wat jullie allemaal doen
    Doreth wel spannend in een helikopter en zwemmen met dolfijnen.
    Geniet nog van alles heel veel plezier nog.
    Dikke knuffel en kus corrie

• 04 Februari 2014 - 20:33

Ingrid Limpens:

Ook in Nieuw Zeeland hebben jullie zo te horen weer een geweldige tijd beleefd, en zijn er weer prachtige foto's gemaakt. En nu maar intens genieten van de laatste etappe van jullie wereldreis.
    groetjes, Ingrid

• 17 Februari 2014 - 22:50

Els:

Ha Doreth en Milou,
    Al eerder dit verslag gelezen en nu toch nog een reactie.
    Wat een geweldige reis door Nieuw Zeeland met dito verslag.
    Ik had het er al eerder over met Hans en Hellen, "op welke schoenen doe je zulke wandelingen, want de bergschoenen waren al teruggestuurd naar Nederland?!".
    Toch niet op je gympen, mag ik hopen. Maar goed, het is allemaal al volbracht en ik heb begrepen, zònder ongelukken.
    Inmiddels zijn jullie al volop aan het trekken met dat grappige campertje en begint het einde van jullie fantastische reis een beetje in zicht te komen, wat is de tijd snel gegaan!
    Nog lekker blijven genieten en ik kijk weer uit naar het volgende verslag, wellicht het laatste voordat jullie de thuisreis gaan aanvaarden.
    Tot later, kus, Els

• 28 Februari 2014 - 07:31

Marieke De Vogel:

Hallo meiden,
    Nog een paar dagen genieten en dan de terugreis aanvaarden. Heerlijk weerzien met ouders en vrienden. Is natuurlijk ook weer fijn. Kunnen jullie je verhalen live vertellen en herinneringen ophalen. Beleef je de reis weer opnieuw.
    Goede reis terug en sterkte met het afkicken.
    Groetjes,
    Marieke de Vogel

• 05 Maart 2014 - 16:35

Corrie:

Lieve doreth en milou
    Het is hier woensdag 5mrt 16.30
    Weet niet hoelaat het bij jullie is.
    Maar nog een paar dagen en jullie
    Vliegen weer terug.
    Zal wel weer even wennen zijn maar de mooie herinneringen neem je mee.
    En naar zoveel belevenissen zal dat wel lukken.
    En hele fijne terug reis en geniet nog van de laatate dagen daar.
    Dikke kus corrie