Xin chào Viêt Nam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Milou en Doreth - WaarBenJij.nu Xin chào Viêt Nam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Milou en Doreth - WaarBenJij.nu

Xin chào Viêt Nam

Blijf op de hoogte en volg Milou en Doreth

02 December 2013 | Vietnam, Hanoi

Vanaf Pnom Penh de bus genomen naar Vietnam. Hoe chaotisch de oversteek naar Cambodja was, zo gemakkelijk was die naar Vietnam. Onze eerste stop is Ho Chi Minh stad, oftewel Saigon. Wij dachten dat we na bijna drie maanden wel gewend waren aan de Aziatische drukte en chaos maar Ho Chi Minh was toch enorm overweldigend. Het is hier zo druk, op een hele andere manier dan dat wij gewend zijn. Dat gevoel is niet echt te beschrijven. De eerste dagen daarom alle indrukken op ons laten afkomen en niet te veel ondernomen. De derde dag in Ho Chi Minh de Cu Chi tunnels bezocht. In de Vietnamoorlog fungeerde deze gangen om in te schuilen voor de Amerikanen. Onze gids had zelf gediend in deze oorlog en vertelde indrukwekkende verhalen.

Die avond de nachtbus genomen naar Nha Trang. Na alle drukte van de afgelopen dagen waren we toe aan wat relaxen en in Nha Trang is er een mooi strand. Besloten om hier dan een paar dagen te blijven. Helaas heeft het veel geregend in de tijd dat we daar waren. Jullie zullen wel veel gehoord hebben over de storm in de Filipijnen, die was in Nha Trang aangewaaid toen wij er waren. Wij hebben er gelukkig geen last van gehad behalve dat het water van alle regen tot halverwege onze kuiten stond op straat. Om onszelf toch in de watten te leggen zijn we een halve dag naar de modderbaden en thermale warmwaterbronnen gegaan, heerlijk! In de avonden lekker gegeten in een indiaas restaurant (voor wie ooit in Nha Trang komt, een echte aanrader!). Op een avond hebben we het zelfs aangedurfd om slangenwijn te drinken in een bar. Dit is sterke drank waar in de fles een slang en schorpioen bij zit, je ziet ze overal in Vietnam. Na een gezellige avond met wat medereizigers de volgende dag weer de nachtbus genomen naar Hoi An.

In Hoi An een iets luxer hotel genomen. Voor 5 euro per nacht hadden we een prachtige hotelkamer en zwembad en ontbijt buffet. De zon scheen dus eindelijk weer wat in de zon kunnen liggen. Hoi An is een super mooi stadje met een hele sfeervolle en authentieke binnenstad. Hier ons door een tailor laten overhalen om een winterjas en jurk op maat te laten maken, dat kost bij elkaar nog geen 35 euro! Onze nieuwe jurkjes ingewijd door die avond met wat jongens die ook te gast waren in het hotel, naar een bar op de hoek van de straat gegaan.

Wederom de nachtbus genomen om naar onze volgende bestemming te gaan. Met de nachtbus reizen is voor ons ideaal en goedkoop. Voor 40 us dollar hebben we in totaal  meer dan 40 uur gereisd en drie nachten geslapen. De bussen zijn  ook nog enigszins comfortabel omdat je er helemaal in kan liggen en er soms een toilet in de bus is. Toch konden we nooit echt rekenen op veel slaap omdat de wegen hier met veel hobbels en gaten zijn. Om 8u in de ochtend kwamen we aan op onze laatste bestemming in Vietnam: Hanoi. Hanoi is de hoofdstad van het noorden van Vietnam. Het is een grote en drukke stad. Vanaf ons hostel moesten we door een lange winkelstraat (waar iedere winkel helemaal in kerstsfeer was met kerstbomen,  sneeuwvlokken en al) om tot een meer te komen waar we lekker wat geslenterd hebben en kunnen zien hoe de lokale bevolking er alle nijverheid bedreef. Deze dagen vooral te voet de stad verkend. We hebben een pakketje met onze gemaakte winterjas en nog wat souvenirs naar Nederland verzonden omdat dat hier veel goedkoper is dan in Thailand. Om meer van het echte Vietnam te zien zijn we op een avond naar een water poppentheater gegaan. Met houten poppen werden er oude verhalen vertelt over het dagelijks leven van de vietnamezen vroeger. Onderwerpen die aan bod kwamen waren onderandere het vissen, eenden fokken, kikkers vangen en werken op de rijstvelden. Voor de laatste dag in Vietnam een toer geboekt naar oude tempels en de karst formaties. Prachtige bergen die we vanaf een roeibootje en de fiets hebben gezien.

Vanaf Hanoi  nemen we een vliegtuig naar Bangkok waar we nog een paar dagen zullen blijven tot we weer met een vliegtuig naar Brisbane, Australië gaan.
Voor ons is het heel spannend en het voelt alsof we nu weer aan een hele nieuwe reis beginnen. Met het verlaten van ons vertrouwde en zeer geliefde Azië laten we niet alleen het heerlijke eten wat we op elke hoek van de straat tegen komen en alle vriendelijke mensen achter, maar ook de eerste helft van onze reis. Nog maar een paar maanden geleden waren we nog in Nederland en nu al op de helft. De eerste helft is voor ons zo snel voorbij gegaan en we hopen in Australië net zo te genieten en net zo veel mee te maken als dat we in Thailand, Cambodja en Vietnam hebben gedaan.

We houden jullie op de hoogte.
Veel liefs Doreth en Milou

• 05 December 2013 - 14:24

Els:

Ha Doreth en Milou,
    Wat heerlijk weer zo'n mooi en enthousiast verslag van jullie te lezen.
    Het is inderdaad niet te geloven dat jullie alweer 3 maanden weg zijn en ongeveer op de helft van jullie avontuur zijn.
    Jullie zullen, denk ik, wel een klein cultuurshockje krijgen als jullie in Australië arriveren!
    Goede reis en maak er weer wat moois van, ik zie jullie berichtjes wel weer verschijnen.
    (Ja, ja, hou jullie lekker in de gaten hoor ;-) )
    Dikke kus van Els

• 05 December 2013 - 14:36

JJ:

D&M,

Weer zo'n fijn verslag. een beetje jaloers makend blijft het. Toch eens proberen of mijn bovenbuurvrouw (van de reactie dus) niet wil nadenken om het zelf ook een keer mee te maken.
    Maak ook van de tweede helft een mooi avontuur. Ik kijk uit naar de eerste ervaringen van "down-under".
    Kus,
    JJ

• 05 December 2013 - 14:48

Marieke De Vogel:

Hi Doreth en Milou,

Heerlijk jullie verslagen te lezen vanuit Azie, terwijl hier de regen tegen de ramen klettert en nu wel alle blaadjes van de bomen waaien met de tweede storm dit najaar. Vanavond winterse neerslag. Lastig voor Sint en Pieterbazen, niet iets om jaloers op te zijn. Geniet maar van jullie zonniger avonturen. Ik lees jullie verslagen met plezier. Wordt vervolgd????

Groetjes,

Marieke de Vogel

• 05 December 2013 - 17:57

Hellen:

Hoi Doreth en Milou,
    Storm, hagel enz. hier in Nederland, wat is het dan heerlijk om bij thuiskomst van mijn werk een prachtig verslag van jullie te lezen.
    Wat een mooi verhalen zijn het weer, het is echt fijn om zo te horen wat jullie daar allemaal beleven.
    Het verslag gaat ook naar Oma, die kijkt er ook helemaal naar uit en wordt er heel blij van.
    dikke kus en op naar nieuwe avonturen in Australië

• 05 December 2013 - 18:18

Esther:

hoi milou en doreth,

ongelofelijk dat jullie alweer op de helft zijn. De verhalen en foto's blijven leuk en mooi om te zien. Iedereen wordt er een beetje jaloers van. Ben benieuwd hoe het jullie gaat bevallen in Australie.
    We zullen je zaterdag missen als we bij opa en oma zijn om Sinterklaas te vieren met het welbekende Sinterklaasspel!
    Heel veel groetjes en knuffel van Esther

ook namens Jhoy, Sammie en Evy

• 05 December 2013 - 18:50

Ingrid:

hoi Milou en Doreth,

Een mooi gedeelte van jullie reis ten einde. Maar nu op weg naar Australie. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, zal zeker heel anders zijn dan Azie.
    Ga genieten, maak mooie foto's en dan lees ik graag wat jullie er beleven en ik ben benieuwd welke plekken ik ga herkennen.

Lieve groetjes,
    Ingrid

• 07 December 2013 - 01:55

Jeannine:

Hoi Milou en doreth,

Net thuis(2 uurtjes ) en jullie reisverslagen op mijn gemak aan hett lezen. Prachtige fotos en bijzondere dingen die jullie doen ( dolfijnen, theather, tunnels, tempels etc. Hoop dat jullie inmiddels goed in australie zijn aaangekomen.
    veel liefs en een dikke kus van mam/ jeannine

• 07 December 2013 - 12:38

Marie-Jose:

Hoi Milou en Doreth,

Het is goed om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben. We genieten van jullie verhalen!
    Heel veel plezier in Australië, ik hoop dat de bosbranden nu onder controle zijn.en dat jullie zonder belemmeringen kunnen rondreizen.
    Heel veel groeten en knuffels van Marie-Jose en ook van Guus, Thijs en Jasper

• 08 December 2013 - 18:06

Ruben, Simon En Selma:

Hoi Doreth,
    We moesten even aan je denken, we hadden het over je tijdens het eten. Gauw even gekeken hoe het met je is. Ziet er mooi uit. Geniet verder en we willen graag dat je weer een keer komt oppassen, want we missen je wel een beetje.
    Groetjes, ruben, Simon en Selma

• 11 December 2013 - 11:25

Sjanne:

Hey Milou en Doreth,

Ik geniet met volle teugen van de foto's en blogs die jullie posten,
    kan er geen genoegen van krijgen :)
    Stiekem vlucht ik dan een beetje weg en ben ik ook op vakantie :)
    Veel plezier in Australië!
    xxx

• 25 December 2013 - 10:53

Corrie:

Lieve doreth en milou
    Hier is het nu kerstochtend wilde jullie toch hele fijne dagen wensen al zal dat voor jullie vreemd zijn in de warmte .
    De reis die jullie maken klinkt tot nu toe geweldig
    Van hellen hoorde ik dat je de tijd helemaal vergeet.
    Geniet nog van je avontuur de reisverslag kijk ik weer naar uit
    Dikke knuffel en kus .