Het indrukwekkende Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Milou en Doreth - WaarBenJij.nu Het indrukwekkende Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Milou en Doreth - WaarBenJij.nu

Het indrukwekkende Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Milou en Doreth

21 November 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal,

De laatste blog was vanaf het prachtige Thaise eiland Koh Phi Phi inmiddels zijn we niet meer in Thailand.

Vanaf Koh Phi Phide boot en bus genomen naar Bangkok. Vanaf daar wilden we aanvankelijk meteen de bus naar Cambodja nemen. Er werd ons verteld dat we dat wel konden halen. Maar na de hele nacht in de bus te hebben gezeten, bleek de bus naar Cambodja al vertrokken te zijn, deze gaat maar een keer per dag. Meteen de eerstvolgende bus geboekt voor de volgende ochtend. Stonden we daar.. In Bangkok om zeven uur in de ochtend. Beetje stressen was het wel want ons visum voor Thailand zou de volgende dag verlopen. Er mocht dus niets fout gaan.
Die dag in Bangkok wat gedaan aan sightseeing.

De dag er op vroeg uit de veren want in de ochtend vertrok onze bus naar Poipet, een grensplaatsje. Na wat gedoe met visa en valuta, toch veilig de grens over gekomen. Na een hele mooie busrit met uitzicht op de ondergaande zon bij de rijstvelden, kwamen we in het donker aan bij onze eerste bestemming in Cambodja: Siem Reap!

Siem Reap is voornamelijk bekend van de tempels van Angkor en Ankor Wat in het bijzonder. Angkor betekent stad en Wat is tempel. De tempels van Angkor zijn in een hele goede staat. De tempels zijn versierd met sierlijke graveringen in de rotsblokken waarvan de tempels zijn gemaakt. Drie dagen zijn we met een tuktuk en een vriendelijke bestuurder langs alle tempels van Angkor gegaan met als hoogtepunt Angkor Thom en de zonsopgang bij Angkor Wat.
Na Siem Reap zijn we met de boot, langs drijvende dorpen,  naar Battambang geweest waar we overal vrolijk werden toe gezwaaid door de dorpelingen. Kratie waar we de (bijna uitgestorven) Irriwady dolfijnen hebben gezien in de Mekongrivier. In Pnom Penh de killing fields gezien waar onder het regime van Pol Pot de Rode Kmer miljoenen mensen op brute wijze vermoordden en de lichamen dumpten. Een heel indrukwekkende plaats.

Over het algemeen is Cambodja armer dan Thailand maar de mensen zijn er vriendelijker, overal wordt er naar ons gezwaaid, werden we toegelachen en gegroet. Wel moesten we hier meer dan in Thailand waken voor oplichters. De rijst gerechten in Thailand zijn lekkerder maar in Cambodja spannen de noodle gerechten de kroon. Inmiddels zijn we meesters in het eten met stokjes want, waar ze in Thailand ieder gerecht met een lepel eten, doen ze dat in Cambodja met stokjes. In Azië heeft iedereen een scooter (waar ze makkelijk met z'n vieren op passen, of helemaal volladen met waren) en bijna niemand een auto, dit geeft een heel ander straatbeeld dan Europa! De wegen zijn enorm hectisch en iedereen rijdt door rood. Toch is het voor voetgangers heel veilig om de straat over te steken, niemand die raar opkijkt als je een super drukke weg oversteekt,  de scooters letten goed op en rijden om je heen. Het duurde even voordat wij vol vertrouwen de straat overstaken.

Aangezien we nu de meeste high lights in Cambodja hebben gezien, hebben we besloten nog twee weken naar Vietnam te gaan.

• 21 November 2013 - 15:45

Sjanne:

Hey,
    Super leuk verslag weer :)! Gelukkig hebben jullie heelhuids de grens over kunnen steken.
    Echt bijzondere dingen die jullie gezien hebben, kun je alle namen/woorden ook al goed uitspreken :p?
    Heeel veel plezier in Vietnam!
    Veel liefs en knuffels xxx

• 21 November 2013 - 18:53

Ingrid:

Hoi Milou en Doreth,
    Wat zijn jullie een geweldige reis aan het maken ! Mooie foto's en leuke verhalen van jullie belevenissen, soms ook wel een beetje spannend zo te horen. Maar volgens mij genieten jullie met volle teugen.
    Bij ons gisteren al een heel klein beetje sneeuw en bij mij in de winkel al volop kerstsfeer, en dan zie ik jullie op zandstranden en in zomerkleding....geniet ervan!
    Fijn verblijf in Vietnam en ik zie het volgende verslag wel weer verschijnen.
    lieve groetjes, Ingrid

• 21 November 2013 - 19:48

Els:

Ha Doreth en Milou,

Alweer een mooi verslag gelezen. En prachtige foto's!
    En Doreth, wat gaaf dat je die zeldzame Irriwady dolfijnen hebt gezien, heel apart.
    Dat stukje over het visum dat zou gaan verlopen vond ik wel spannend, het lijkt erop dat jullie daar redelijk relaxed mee om kunnen gaan. Goed hoor ......
    En de Killing Fields, ik heb er ooit wel beelden van gezien, zeer indrukwekkend.
    Ik las op Facebook dat jullie goed in Vietnam aangekomen zijn en hoop dat het nu gestopt is met regenen.
    Beleef weer mooie avonturen, plezier!
    Dikke kus, Els

• 21 November 2013 - 19:56

Marielle:

Hey dames! Wat maken jullie mooie foto's! Die zouden zo in allerlei reis glossy's kunnen, knap hoor! En dan de verhalen erbij, hier zullen jullie de rest van je leven met heel veel plezier aan terugdenken, dat blijft voorgoed bij je. Heerlijk om te zien dat het zulk lekker weer daar is terwijl het hier inmiddels 's nachts al aan het vriezen is! Dus een beetje jaloers ben ik wel..... Nou ja dan de open haard maar een keertje vaker aan nietwaar, kaarsjes erbij, ook goed.
    Hou jullie taai en geniet lekker door.
    Mariëlle XX

• 22 November 2013 - 10:48

Esther:

He hallo,

Wat ziet het er allemaal mooi uit. En jullie verhalen zijn ook om van te watertanden. Dan is mijn leventje in het koude Nederland, iedere dag naar het werk, toch wel wat saai!!
    Geniet maar van Vietnam en de rest van de reis.

Groetjes Esther

• 22 November 2013 - 22:24

Hellen:

Hallo Doreth en Milou,
    Wat heerlijk om weer een verslag te lezen, jullie beleven mooie en interessante dingen.
    Het is zo fijn om dat mee te mogen beleven en dan ook nog foto's erbij, geweldig.
    dikke kus, mam/Hellen

• 23 November 2013 - 17:43

Erik:

Hey Girls,
    Leuk weer om jullie reisverslag gelezen en de foto te bekijken. Wat een mooie ervaringen, super. Jullie zijn al weer even weg maar voorlopig ook nog niet terug. Blijf ons verslagen sturen he. We hangen aan jullie lippen (nou ja, figuurlijk dan). Groet uit Woerden.

• 25 November 2013 - 08:16

Evert En Jolanda:

Hoi,
    leuke verslagen en prachtige foto's, ben jaloers op jullie en de mooie reis die jullie maken. Heel veel plezier gewenst bij de rest van julie wereldreis.
    Groetjes uit (koud en nat!!) Scheveningen